Sidst ændret: 03/12-2014 18:41 af Arne Nielsen

Bygning af Märklin remise - katalog nr. 5617

Efter at have købt mig en Märklin remise, så var spændingen stor da jeg første gang skulle åbne kassen og se stumperne. Og man bliver unægtelig lidt overrasket over hvor store de enkelte dele er, selv om man selvfølgelig ved at der er tale om et Spor 1 byggesæt.
Glad og lykkelig var jeg!
Knapt så lykkelig var jeg da jeg fik alle stumperne ud på bordet, mange af dem var vind og skæve, og taget bølgede som Vesterhavet i storm. Enten var emnerne taget for tidligt ud af formene, eller også havde mit byggesæt været udsat for ekstrem varme før det kom i mine hænder.
Nå - men bygges det skulle den nu alligevel, og her følger beretningen om hvordan det kom til at spænde af.

God fornøjelse med læsningen.
Arne Nielsen

1. del:

Jeg startede med at lime hele "skellettet" sammen, dels for at se hvor stor den egentlig bliver, og også for at have lidt "færdigt" at se på.
Siderne og gavlene, samt sidebygningen, var alle pæne og rimelig lige med meget lidt støbegrater. Det var straks meget værre med bundpladerne, de var nærmest banan formet, men de var dog rimelig lette at få på plads p.g.a. siderne er meget kraftige, og så ved kun at lime korte stykker af gangen.


Her er der rejsegilde på remisen.

Det næste problem kom først da jeg lige ville se hvordan den så ud med portene i.
Montering af hængsler på "skellettet" og portene frembøde ikke på nogle problemer og skete helt uden lim, så det er muligt at skille dem ad igen hvis det bliver nødvendigt.

 Næh - problemet her er at portene ikke passer i portåbningerne. Det kommer til at kræve en hel del tilpasning før det bliver perfekt.

Der er flere problemer her:
Portåbningerne er for små, så portene lapper ind over hinanden.
Portene er skæve, og bliver nok svære at rette op.
Og så er facaden heller ikke helt lige.

Oven i disse problemer, kommer så de selvskabte problemer. For jeg har også tænkt mig at motoriserer portene, så de kan åbnes og lukkes elektrisk, og dette selvfølgelig hvert for sig.
Til det formål har jeg tænkt mig at bruge to Bemo sporskiftedrev, som skal monteres oppe i tagkonstruktionen.
Men det er et andet problem som jeg tager op senere.

 

Del 2

Efter at have kigget lidt på min noget afpillede remise i nogen tid, så blev der atter tid og lyst til projektet, og jeg bestemte mig for at gå igang med lidt malerarbejde.
Det skal dog her indskydes at man sagtens kan samle remisen uden at male den, da den er støbt i mange farver.
Men jeg foretrækker nu at male den for at slippe for plastic looket.

Lad mig allerede her sige at, det er bestemt ikke nogen fordel at hele "skellettet" er limet sammen før man begynder at male det, det er for at sige det mildt temmelig uhandigt at sidde med.
"Skellettet" bliver malet Humbrol lysgrå nr. 1 (mat). Og senere, når murstykkerne er monteret, blive det hele så patineret.

Tilgengæld så er murstykkerne dejlige at have med at gøre. Dels så er graveringen meget flot og skarp, og dels så er de enkelte sten til at få øje på. Jeg har grebet opgaven an på følgende måde:

 

  • Først så malede jeg alle fugerne, med hvid maling.
    Humbrol nr. 34 (mat).
  • Så malede jeg alle stenene i en rødbrun farve.
    Humbrol nr. 70 (mat).
  • Og til sidst så blev der efterbehandlet med lidt blandingsfarver, for at give stenene et mere vejrbidt udseene.
    Her bruges alle resterne i malerkassen alt efter smag og for godt befindende.

 


Her ses de forskellige arbejdsgange i bemalingen af murværket.

 

Del 3

Da jeg af natur er et utålmodigt væsen, så måtte der snart ske noget, så man kunne fornemme hvordan den færdige remise kommer til at se ud.

Så derfor har jeg valgt først at male alle murstykkerne til gavlen modsat portene, og disse er nu monteret i "skellettet".


Her kan man følge "murenes" arbejde med at færdiggøre gavlen.

Pasformem på murstykkerne er helt perfekt, det vat lige før man ikke havde behøvet at komme lim på for at holde dem på plads, der er ingen sprækker eller andre skævheder her.
Og hvis man endelig skal finde på en ankepunkt, så kunne det være at skifterne ikke rigtig følges fornuftigt ad, men det må betegnes som en bagatel. Det ser efter min egen mening helt fornuftigt ud, og nu er der ikke andet at gøre end at gå på med krumhals, og se at få malet resten af murstykkerne.


Her ses den "færdig murede" gavl.

Efter at have indsat alle murstykkerne i gavlen, og så bagefter at have set indersiden, så er jeg kommet frem til den beslutning at jeg nok bliver nødt til at fremstille nogle indervægge til remisen. Indersiden ikke er alt for køn, og den kan ses ind igennem portåbningerne.


Her ses indersiden af gavlen.

Og det bliver næppe kønnere når også vinduesrammer og selve vinduerne med glas er monteret.
Så her er endnu en ekstra opgave at gå igang med.

Del 4

De fleste murstykkerne er nu færdig malet og monteringen af dem er godt igang, og man kan nu begynde at fornemme hvordan det færdige resultat kommer til at tage sig ud.


To sider samt sidebygningen er nu færdig monteret med murstykker.

Som det kan ses på ovenstående billede, så har jeg blændet et vindue af, nemlig det inde ved sidebygningens terrasse. Dette er lavet ud af nogle af de musstykker som skulle være imellem selve remisen og sidebygningen. Da jeg jo har tænkt mig at lave indervæge i remisen, så vil det ikke kunne ses at jeg har "genbrugt" disse stykker i at blænde vinduet med.

På portpartiet har Märklin valgt at monterer to lamper, til dem er der huller i murværket, de er placeret asymetrisk i forhold til portene, men derimod afstemt af tagryggene. Dette bryder jeg mig ikke om, så jeg har lukket hullerne, og boret nye (1,5 mm.) lige over portene.


Her ses den nye placereing af lamperne på portsiden af remisen. De hvide pletter i murværket afslører den tidligere placering af lamperne.

Hullerne i murværket kan man spartle til med model-filler, eller gøre som jeg finder lettere. Spids noget plastic fra de dele som ikke skal bruges til byggesættet, kom flydende lim i hullet og tryk spidsen ned i hullet indtil den sidder fast. Når limen er tør klippes eller skæres det overskydende materiale af på både for og bagside, og om nødvendigt kan man slibe efter for at få overfladen helt plan.

Så er alle murstykker monteret i skellettet, og portene er isat for at man kan danne sig et indtryk af det færdige resultat.

Så nu forestår montering af døre og vinduer, efter at de er blevet malet. De vil blive malet med Humbrol nr. 3 (mørkegrøn) og så bagefter med Humbrol nr. 135 satinlak, for at tage lidt af glansen af dem. Derefter så kommer turen til portmekanismen, og den mangler jeg stadig gode ideer til.

Byggeriet står stadig på, og når der igen er fremskridt, så kommer der endnu flere afsnit i beretningen.