Sidst ændret: 24/10-2011 15:39 af Arne Nielsen

4-sporet remise

Spor1Fyn International anlægget er Stefan Hupfelt ved at opføre en ny 4-sporet remise, baseret på to Märklin remise byggesæt katalog nummer: 56170.

Oktober 2011:

Af mangel på en passende remise til at stille i forlængelse af skydebroen på Spor1 Fyn Int., har Stefan valgt at bygge de to 2-sporede Märklin remiser sammen til en 4-sporet remise, og samtidig forlænge den med de overskydende væg materialer, så der kan holde to store lokomotiver i forlængelse af hinanden på et par af sporene.

Inden byggeriet gik i gang, blev murværket til væggene malet med en svamp, i en mat rød okker farve fra DECO Acrylic Multi-Surface serien.

De personer der kender Märklin's remise, samt ikke mindst størrelsen på den, kan på ovenstående billede se at den bliver dobbelt så lang som normalt i den ene side.
Nedenfor kan man se hvordan Stefan har fået 'skåret' de to gavle sammen, så man skulle tro at det var konstrueret sådan fra Märklin's side!

Herefter kom turen til en fase hvor man virkelig kunne se at der skete noget, det var da sidevæggene blev sat på.



Med siderne på plads kom turen til gavlene i den modsatte ende. De blev monteret forskudt for hinanden, så der bliver to lange spor og to korte spor i remisen, hvilket giver bygningen et spændende design.



For yderligere at give liv til både bygningen og omgivelserne, besluttede Stefan at lade den ene af gavldele blive til en port, så de vil være muligt at køre igennem remisen, eller så arbejderne i den kan trille løse aksler og boggier ud bagved i forbindelse med service og reparation af lokomotiver og vogne.




For yderligere at gøre forholdene lettere for arbejderne i remisen, blev der i samme forbindelse skåret ud i et af sporene til en servicegrav.

Selve graven blev bygget i 'tørdok' for sluttelig at blive sænket på plads og udstyret med trappe, så det er muligt at komme ubesværet ned i den, samt ikke mindst op igen!





Endnu et par dage er gået, og byggeriet på den store remise skrider godt fremad.
Der er nu lagt gulv i remisen, og for at sikre at gulvet vil kunne holde til de fremtidige belastninger, er dette lagt som en massiv sandwich kontstruktion, så det nu kan bære Stefan's vægt!


Nedenstående luftfoto viser hvordan gulvet stille og roligt dækkede fladen inden for murene, og dermed danner et rigtig godt fundament for indretningen i remissen.




En af jernbanearbejderne fra Spor1Fyn International inspicerer det færdige gulv, inden han giver signal til at de første lokomotiver kan køre ind og se om konstruktionen holder.



Samtidig med belastningsprøven, prøvede portarbejderne pasformen på de nye porte.


Såvel belastningsprøve, samt prøvemonteringen af portene, blev godkendt, dermed kunne det videre arbejde på remissen fortsætte.
Først var det malerne der blev sluppet løs, de gik i gang med både vægge og gulv.



De næste folk der blev hidkaldt var smedene, der fik opgaven med at ombygge gitterspærene til tagkonstruktionen fra to til fire fag.
I forbindelse med tagkonstruktionen efterlyser Stefan et sæt tagplader, så har du lidt byggematerialer til overs fra dit remise projekt, så send ham en e-mail på adressen: stefan@hupfeldt.de.
Udover tagplader efterlyser stafan også et sæt porte med beslag/hængsler.



 Efter at smedene havde ombygget gitterspærrene, blev de hurtigt rejst inde i remissen, så der kom fuld støtte på sidevæggene, og de havde dårligt lagt værktøjet, før de første af remiarbejderne tog deres nye arbejdsplads i brug!








Byggeriet fortsætter, og vi vender tilbage når der igen er nyt at berette!