Bygning af Märklin kommandopost - katalog nr. 5616
Bygning af Märklin kommandopost - katalog nr. 5616Del 1:
Jeg er gået igang med at bygge lidt på Märklins blokpost nr. 5616, og lad det være sagt med det samme, kvaliteten af byggesættet er meget bedre end ved remisen. Delene er så lige som man med rimelighed kan forlange det af så store emner.
Rent byggeteknisk byder byggesættet ikke på de store udfordringer, så der er ingen ide i en længere teknisk udredning i den forbindelse.
Så her følger en kort beskrivelse af arbejdsgangen, kombineret med lidt billeder fra byggeriet. Ligesom for remisen, gælder at man sagtens kan samle modellen uden at male den, men personligt så foretrækker jeg at male modellerne for at slippe for plasticoverfladen, samt for at fremhæve detaljerne.
Jeg startede med det "værste" arbejde - murstenene på underbygningen. Først blev alle fugerne malet med Humbrol nr. 1 (lysegrå), og derefter blev stenene malet med Humbrol nr. 27 (mørkegrå).
Her er fuerne blevet malet.
Efter at have malet alle stenene, så limede jeg bygningen sammen og malede alle hjørneren, så man ikke kan se limfugen.
Herefter kom turen til den jernkonstruktion der udgør "det andet ben" på bygningen. Der limede jeg først de seks afstandsstykker på den ene halvdel, så malede jeg de sider der skal vende indad i konstruktionen. Limede den sammen og malede ydersiderne samt limfladernes kanter. Farven som jeg her har benyttet er Humbrol nr. 53 (grå metal).
Så samlede jeg overbygningen, eller rettere de to overbygninger, for der er faktisk tale om to seperate bindingsværks bygninger, som senere skal samlet til en stor enhed.
Bindingsværket til overbygningerne.
Ved den første prøvesamling kan man begynde at fornemme hvor stor denne bygning bliver.
De "pudsede" plader der skal sidde i bindingsværket er støbt i en fin lysgul farve, og dem har jeg valgt at male hvide (Humbrol nr. 34 - mat hvid). Intet problem. Næh - problemet kom først da jeg ville male bindingsværket mørkerødt (Humbrol nr. 20), for det kunne næste ikke ses på det sorte plastic. Den mørkerøde farve blev så mørk at den næsten så sort ud. Så der måtte jeg igen have fat i den hvide farve, male al bindingsværket. Og da det så var fint hvidt, gik jeg så igang med den mørkerøde, og så fik det den rigtige kulør. Men jeg løb så blot ind i et nyt problem. Den mørkerøde farve er alt for blank, så det hele skal lige have et tur med satin lak (humbrol nr. 135).
Døre og vinduer skal være mørkegrønne (humbrol nr. 3) og igen her må satin lakken i brug til at dæmpe glansen. Dørhåndtagene skal være af messing, og det klares med hjælp af Humbrol nr. 16 (eller 91 - alt efter hvordan man vende dåsen) - guldbronze - det ser flot ud.
Næste punkt på dagsordenen var samling af taget, dette frembød ikke på de store problemer, blot kunne jeg godt have brugt et sted imellem seks og otte hænder, til at holde det imens limen tørrede.
På taget sidder to skorstene som samles af fire sider samt en top, ingen problem her. Men det er mursten, og de er små. Så opgaven med at male dem, blev udliciteret til min kone, der har en mere rolig hånd end mig selv. Så efter at jeg havde malet skorstenene helt lysegrå, så malede hun alle murstenene. Farverne var de samme som på underbygningen.
Del 2:
Efter en lang pause så er der igen nyt i byggeriet af blokposten.
Næste punkt på dagsordenen var maling af døre, vinduer og "murværk" til bindingsværket som udgør den øverste del af bygningsværket.
Døre og vinduer males mørkegrønne (Humbrol nr. ) og der "smøres" efter med et lag satinlak for at tage lidt af glansen af.
Murværket males med mat hvid og sidst men ikke mindst så fik også det sorte bindingsværk en omgang mørkerød (Humbrol nr. 20) igen her med satin lak bagefter.
Efter at male arbejdet er overstået, så er det "bare" at lime døre, vinduer og murværk ind mellem bindingsværket og straks begynder hele herligheden at tage form.
Med de mange vinduer bliver man nok nødt til at lave et ordentligt interiør, og specielt afdække bagsiden af vægene, hvor man alt for tydeligt ser "bindingsværk og murstykker" i en ikke alt for skøn samhørighed.
Mellemdækket, gulv og svalegang får lige en omgamg patinering inden bindingsværksbygningerne limes på, det mindsker risikoen for skader på det nymalede mur- og bindingsværk.
Så er det tid for monteringen af alt "vindues-galsset", et godt råd her ikke at benytte lim, men derimod "flydende glas" (F.eks. Humbrol Clear Fix) det materer ikke vinduerne hvis man er uheldig at grisse lidt med det.
Herefter kom det MEGET langsommelige arbejde med at male hel rækværket rundt om svalegangen, det er for at sige det mildt temmelig besværligt, men resultatet bagefter opverjer det så ganske rigeligt.
Mens gelænderet tørre limes taget sammen, her er der brug for mindst syv hænder, hvilket er ca. fem mindre end jeg havde til rådighed, så ved hjælp af lidt tape og nogle elastikker så lykkedes det alligevel.
Taget males med mat teglfarve, og er så klar til montering af skorstene og vinduer.
Efter montering af bindingsværksbygningerne og gelænderet, så er blokposten nu ved at være færdig, nu er det kun et spørgsmål om at udstyrer den med detaljer samt en endelig patinering der står for døren.
Flot ser den, men den er nu nok lige "ren" nok!