Sidst ændret: 03/12-2014 18:42 af Arne Nielsen

DSB Litra Mt ny model - 2. del

Der er sket meget siden de første dele til Frichs MT projektet passerede forbi Lisenbro station, på Den Translangelandgiske Jernbane, den 30. i maj 2011.
Siden er der arbejdet ihærdigt på modellen, og den er kommet op på egne boggier, som det kunne læses i første del af denne fortælling den 22. september 2011.

26. september 2011:

Med Frichs Mt'eren på egne boggier kunne den endelige højdejustering finde sted, så vi var sikre på at alle mål kom til at stemme, samt at puffer og koblinger kom til at passe til de øvrige modeller.


Med dette vigtige punkt på plads, og uden udsigt til flere ændringer på hverken undervogn og/eller boggierne, blev det tid til fremstilling af strømoptag på løbeboggien.


29. september 2011:

Formmageren Kim Møller fra Tikøb Støberi har nu fremstillet formen til førehuset til Mt'eren, og de første støbninger er allerede produceret.
De første støbninger er blevet kontrolleret, fundet i orden med hensyn til både form og nøjagtighed, og formen køres nu 'færdig' med de emner som den kan holde til.


Mens der nu var gang i fremstillingen af forme, blev der også fremstillet forme til et andet Frichs lokomotiv, et projekt som har "ligget lidt på hylden" hylden et stykke tid, men det er jo en helt anden historie!

1. oktober 2011:

De første førerhuse var dårligt hærdet helt op, før en utålmodig (og arbejdsom) person kastede sig over fremstilling af 'kasketskygger' og håndbøjler til dem, igen her er Kim den 'skyldige'!



3. oktober 2011:

Vi nærmer os mere og mere et færdigt resultat, selv om der endnu er lang vej til en helt færdig køreklar maskine.

 

8. oktober 2011:

Der har igen været gang i både formfremstilling og støbning hos Tikøb Støberi, hvor Kim nu er i gang med de to 'snuder'.
De bliver støbt i en arbejdsgang, men bliver naturligvis skilt ad i forbindelse med den videre forarbejdning, ellers ville vi nok ende op med den korteste Mt'er der nogensinde er fremstillet!



Efter adskillelse og afgratning af 'snuderne', kunne pasformen med førerhuset afprøves, og heldigvis var pasformen som forventet.
Sideløbende med støbningen af 'snuderne', er der blevet monteret blandt andet dørhåndtag og regnlister på førerhuset.


9. oktober 2011:

For yderligere at kunne danne sig et indtryk af den færdige model, samt selvfølgelig for at komme videre med modellen i al almindelighed, er der nu blevet fremstillet håndbøjler til de to 'snuder', ligesom der er blevet monteret både 'kina-hat' udluftning oven på motorkassen samt lygterande støbt i hvidmetal.
Desuden er der udfræset håndtag i zink til alle lågerne på de to snuder - der går hele 28 af disse håndtag til hver model!!




24. oktober 2011:

Der er nu blevet fremstillet en helt nu tank til Mt'eren, lavet en form over den, og de første tanke er også blevet støbt.
Ligesom det er tilfældet med selve overdelen, er tanken støbt i resinplast, men for at være med til at give lokomotivet god vægt, er der indstøbt blylodder i selve tanken.



 

 

 

Fortsættelse følger .....
Arne

Læs også:
DSB Litra Mt - 1. del