Sidst ændret: 14/07-2010 11:37 af Arne Nielsen

Broløkke Trinbræt

Broløkke Trinbræt


Broløkke Trinbræt var beliggende på "Langelandsbanen" der (desværre) blev nedlagt i 1962, men selve bygningen står der stadig, og da den befinder sig få kilometer fra hvor 'Den Translangelandgiske Jernbane nu bliver opbygget, syntes vi at det kunne være sjovt at få lidt lokalhistorie med på anlægget.

Lidt om selve trinbrættet:


Broløkke Trinbræt anno 1960 fotograferet af Erik V. Pedersen, på hans
hjemmeside (www.evp.dk) er der udover en grundig gennemgang af hele Langelandsbanen, også MASSER af andet interessant jernbane stof = mange timers spændende læsning, som man kan vende tilbage til igen og igen.

Broløkke Trinbræt var et af de få betjente trinbrætter på Langelandsbanen, ligesom der også var et vigespor, så der var mulighed for enten afsætning af vogne ved en grusrampe, eller så to tog kunne krydse hinanden.


Broløkke Trinbræt anno 2009, der står faktisk kun selve betonbygningen, alle jerndele (ruderammer og bænkbeslag) samt et par enkelte halvrådne bænkbrædder tilbage, men det er da heldigvis nok til at vi kunne foretage en opmåling, så vi havde noget at bygge modellen ud fra.


Der er stadig grønne malingsrester på såvel ruderammerne, samt nogle af bænkbrædderne, ligesom der er rester af sort maling på bænkbeslagene, men der er ingen rester tilbage af maling på betonvæggene. Men efter en tur på lokalhistorisk arkiv i Bagenkop, fik vi at vide at al beton var hvidmalet i banens drifttid.

Broløkke Trinbræt på den Trans Langelandgiske Jernbane

Det er planen at vores model af Broløkke Trinbræt skal ligne virkeligheden så meget som muligt hvad angår selve bygningen, samt de ting der var på perronen.
Men der ophører ligheden også, da trinbrættet bliver placeret for enden af en enkeltsporet strækning, og vigesporet bliver placeret på modsatte side af 'hovedsporet' samt udstyret med en betonrampe med mulighed for både side- og endeaflæsning.

Selve bygningen bliver fremstillet af plast, mens der endnu ikke er taget stilling til hvordan perronen skal fremstilles.

November 2009:

Her er nogle af løsdelene udskåret, og klar til at blive limet sammen, de to høje stykker plast er blot lagt ind for at markere størrelsen på dørene.


Den første prøvesamling giver et godt indtryk at bygningen, og vores østtyske udvekslingsjernbaneportøraspirantelevpåprøve Ilse har allerede taget trinbrættet i nærmere åsyn.

Prøvesamlingen gav hurtigt mod på at komme videre med bygningen, og næste punkt var at få formet et tag, dette skete i samme plastmateriale som murstykkerne er fremstillet af.
Plasten blev opvarmet med fruens hårtørrer, for derefter at blive bøjet og fastspændt til en blok i samme facon som side vinduerne.


Der forestår nu lidt fintilretning af delene, samt fremstilling af såvel døre som overliggere til vinduerne på fronten, før delene kan blive limet sammen og malet.