Bygning af Lokführer Lucas skydebro
Stefan Hupfeldt har indkøbt sig et byggesæt til en Lokführer Lucas skydebro, et byggesæt primært bestående af fræsede styrenplast dele samt støbte resinplast dele.
Vi vil løbende følge byggeriet, og undervejs få indblik i Stefan's erfaringer med bygningen af skydebroen, ligesom vi gerne modtager både råd, kommentarer og erfaring omkring projektet på arne@spor1fyn.dk.
1. november 2010:
Byggesættet er velankommet, og straks blev det kontrolleret om alle dele var tilstede, så byggeriet kunne starte, men først lige et kig på nogle af løsdelene.
På billederne ovenfor set de tre plastplader der skal limes sammen til bunden i selve 'graven', samt de tre aluminiumsprofiler der bagefter skal forstærke den.
4. november 2010:
Bundpladerne er nu samlet, og siderne på graven monteret på dem, så nu kan man rigtig begynde at se størrelsen på projektet.
Graven måler 78 x 76 cm.
9. november 2010:
Det er nu blevet tid til at påbegynde samlingen af selve broen, den er 71 cm. lang, og bliver ligesom graven limet sammen med 'Humbrol Liquid Poly', en limtype der er meget let at arbejde med, og som løser opgaven på bedste måde.
Broen er så langt nu, at jeg skal i gang med selve drevet.
Graven mangler kun de to tandstænger, samt de fire skinneprofiler.
Før jeg kan komme videre skal delene males, men en prøveopstilling viser at modellen begynder at tage sig rigtig godt ud.
11. november 2010:
De sidste par dage er det gået rask fremad med byggeriet på skydebroen, som nu har fået monteret de kuglelejer som den skal køre på.
Hidtil er alt arbejdet foregået med plastmaterialer, der skulle limes sammen. Men næste skridt på vejen betød at der skulle mere varme til!
Loddekolbens skulle i bruge til samlingen af gelænderne, der er fremstillet af messing profiler.
Efter sammenlodningen af gelænderne, blev det igen tid til "at snuse lidt lim" - det var i forbindelse med samlingen af betjeningshuset på skydebroen, der ligesom de grundlæggende dele er i plastmateriale.
13. november 2010:
Som det første er graven blevet malet.
Herefter kom turen til broen, samt betjeningshuset.
De støttehjul som bærer broen, er der 2 kuglelejre i hvert hjul, og det var besværligt at få det monteret.
Et kik ind i huset, som stadig mangler noget patinering!
Messinggitre mellem skinnerne er ved at blive sat på.
Tandhjulne til selve drevet var uden skruer, de skulle limes fast til messingstangen (akslen), men jeg fik lavet gevind i dem, samt sat nogle 2 mm. skruer i, så kan man nu kan justere på dem.
Broen blev herefter sat ned i graven, så man lige kan se hvordan det kommer til at se ud!
..... og så med en lille Køf, det pynter jo altid :-)
14. november 2010:
Så er skydebroen blevet patineret lidt, den er slet ikke færdig endnu, men det et da lille skridt på vejen.
16. november 2010:
Her er delene til selve drevet.
Motoren samt de to første af de fire strømoptag monteret.
Sådan ser det ud efter at drivaksl og tandhjul er kommet på plads.
9. december 2010:
Så er der blevet indhandlet fire 'Spor1Fyn-moduler', og de skal blandt andet lægge plads til skydebroen, og herunder kasn I se den første prøveopstilling.
Teg tegner godt allerede nu!
.